tisdag 6 december 2011

Min älskade bumling

Älskade bumling!


I syrummet hänger min fina bumling! Har förgäves letat på hårddiskar och i dator men kan inte hitta bilderna på hur den stackaren såg ut när jag hittade den undangömd i hörnet på en gårdsloppis i ett uthus utanför Mora förra sommaren.
"Bumlingen, 50:-" stod det på lappen. Jag stelnade till, blev alldeles upphetsad över klippet jag var påväg att göra. Jag viskade till mannen -Ge mig femtio spänn! Han tvekade och undrade vad skulle jag med den där gamla smutsiga och fläckiga skärmen till? Den saknade ju både raster och upphängning. -GE MIG FEMTIO SPÄNN! väste jag nu ganska ilsket, såg nämligen fler potentiella bumlingköpare närma sig. Mannen gav med sig och lampskärmen blev min!

Påväg till bilen ser jag hur en mötande loppisbesökare vänder sig om efter mig och jag hör hur hon säger något om min fina lampskärm till sitt sällskap. Jag hade fjärilar i magen och kände mig alldeles nykär!
Det var inte helt lätt men efter några timmar med Häxans metallputs så är den såhär fin, den saknar fortfarande raster men jag har gjort en egen upphängning, så nu hänger den ovanför mitt stora sybord i syrummet! Förutom att den verkligen pryder sin plats ger den en toppenbra arbetsbelysning!


Till försvar för mannens något negativa inställning till inköpet bör jag kanske berätta att jag/vi då redan hade en bumling, som hängde ovanför kökssbordet. Vid inköpet av den via nätet var jag mycket petig tyckte inte att finishen stämde överens med det höga priset, skickade tillbaka och fick en ny, skickade tillbaka... Den 5:e lampan var den som tillslut dög! Han var nog lite less på det där med bumlingar! Men förra året så köpte han en till bumling till mig i födelsedagspresent eftersom vi nu hade flyttat till huset och i matrummet så kändes en lampa för lite ovanför matbordet men med två är det toppen!

2 kommentarer:

Rebecka Malmgren sa...

Angående Bumlingen så har jag -som kommer från Åhus-trakten- helt enkelt köpt mig ett raster från Ateljé Lyktan. Min gamla Bumling har hängt på föräldrarnas vind i hundra år innan den fick komma till vårt kök och göra det vackert och då, i alla fall så saknades ett raster, men det ordnar sig så lätt från fabriken.
Lycka till!

Sofia sa...

Hej! Halkade in på din blogg då jag googlade "upphängning bumlingen" :-) Hittade nämligen en Bumlingen skärm i soprummet, men den saknar raster och upphängning. Får jag fråga hur du gjorde din? :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...