onsdag 21 augusti 2013

Virkmönster på Minionmössa


Nu med mönster!
 

Finaste modellen är mycket nöjd över vår skapelse!

Mönster Tack, var det någon som sa... På gårdagens inlägg om den virkade Minionmössan. Hmm, OK tänkte jag men frågade Stor (som är hjärnan bakom mössan) om vi skulle dela med oss av vår Minionmössa -NEJ!! svarade han bestämt... Jag vill ju ogärna gå emot min sons vilja men samtidigt blir jag ju smickrad över alla fina kommentarer, gillningar och någons önskan om ett mönster på mössan som vi knåpat ihop.

Här kommer alltså ett mönster, men observera att det är en efterkonstruktion (jag har räknat, kontrollräknat och skrivit ner utifrån den färdiga mössan) och det kan ha smugit någon felskrivining. Mössans omkrets är ungefär 47 cm och passar bra till Stor som är snart 4 år, totala vikten på den färdiga mössan  är 73 g så det kan hända att det räcker med ett nystan av det gula garnet, jag hade ett redan påbörjat och fick komplettera med ett till.

Som jag skrev så gillar jag smicker och lägger därför till en liten användningsklausul av mönstret... Använder du dig av detta mönster så förbinder du dig till att medverka i Härmapan! Det kan bli lite tight att medverka redan nu på lördag, när den 20:e (!!) Härmapan går av stapeln,  men Härmapan är ju en återkommande sammankomst som sker lördag jämn vecka. Alla kan och får vara med och det hela går ut på att visa upp din härmning i ett inlägg på din blogg, med länkning till Härmapan och använda dig av Härmapans bild i inlägg eller på blogg. Sedan lägger du upp en länkning till ditt inlägg hos mig! Förvirrat? Inte då, läs mer här! Jag vill med andra ord se hur era Minionmössor blir! :)


Mössa

Mössan är virkad i Svarta Fårets Tilda garn med virknål nr 3. Mössan virkas i spiraler så det kan vara bra att ha en tråd i avvikande färg för att hålla koll på varven!
  1. Virka med gult garn 8 halvstolpar i magisk ring (8)
  2. 2 hstp i var maska (16)
  3. *1hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * varvet ut (24)
  4. *2 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (32)
  5. *3 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (40)
  6. *4 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (48)
  7. *5 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (56)
  8. *6 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (64)
  9. *7 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (72)
  10. *8 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (80)
  11. hstp, INGA ÖKNINGAR (80)
  12. *9 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (88)
  13. hstp, INGA ÖKNINGAR (88)
  14. *10 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (96)
  15. hstp, INGA ÖKNINGAR (96)
  16. *11 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (104)
  17. hstp, INGA ÖKNINGAR (104)
  18. *12 hstp, 2 hstp i samma m, upprepa från * (112)
  19. 16 varv med hstp (112)
  20. Byt till blått garn och fortsätt virka hstp, minska 2 m på varvet (110)
  21. 3 varv med hstp
  22. Virka hstp, minska 2 m på varvet (108)
  23. Virka ett avslutande varv med fm, avsluta med sm.  (108)
  24. Tag av garnet och fäst trådarna.
Ögat virkas med fm och sys fast.

Öga
  1. Virka med svart garn 6 fm i magisk ring (6)
  2. 2 fm i var m (12)
  3. Byt garn till den färg du vill ha på ögat, jag tog mörkblått men tror att "riktiga minioner" har bruna. *1 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * varvet ut. (18)
  4. Byt garn till vitt. *2 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * (24)
  5. *3 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * (30)
  6. *4 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * (36)
  7. Byt garn till grått, *5 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * (42)
  8. *6 fm, 2 fm i samma m, upprepa från * (48)
  9. Virka fm, avsluta med sm (48)
  10. Tag av garnet och fäst trådarna.

Band till ögat ( om man inte hellre byter ut några gula varv mot svart i själva mössan...)

  1. 109 lm
  2. fm i andra m från nålen, virka fm varvet ut (108)
  3. 2 varv till med fm
  4. Tag av garnet och fäst trådarna.

Montering
  1. Jag virkade fast bandet på mössan med smygmaskor, man kan även sy fast det.
  2. Sy fast ögat mitt på bandet mitt fram, jag lade bandskarven mitt fram också så att den doldes av ögat. (Jag brukar sy fast med dubbel sytråd istället för med garn, tycker att det går smidigare och blir snyggare...)
  3. Till håret klippte jag små stumpar garn som jag drog igenom maskorna och slöt som en ögla.
Önskar dig en trevlig virkning!

//Sandra

4 kommentarer:

Kottekott sa...

Kul att du delar med dig av mönstret! Jag satt själv och fick huvudbry när jag skulle konstruera mitt.

Har länge letat efter ett bra mönster till en mössa för 4 åring i halvstolpar ( gjorde min andre i stolpar) och så går du, bästa du, och lägger ut ett!
TACK!

sveas punkt. sa...

Tack snälla för de fina orden!! 😀

Bara Sara sa...

Så fin!

Borgmästaren sa...

Den var verkligen en toppensak (i dubbel bemärkelse!) Tack för mönstret!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...