tisdag 11 september 2012

Lättstickad babykofta, mönster

Babykofta stickad i ett stycke

Vi syr vi stickar vi virkar
 


För många många år sedan så hjälpte jag till att sticka och sy babypaket som skickades till behövande i andra delar av världen. Det var då jag först kom i kontakt med den här babykoftan som stickas på vanliga raka stickor på tvären i ett stycke. När jag kort därefter hittade denna fina bok "Vi syr vi stickar vi virkar" på loppis för några tior blev jag inte mindre glad när jag fann mönstret på just den koftan däri. "Denna bok är sammanställd för medlemmarna i Sveriges många syföreningar och alla dem som i skolor, hem och sammanslutningar arbeta med sömnad, stickning och virkning." LT:s Förlag och tryckår 1946

Just denna kofta stickade jag när jag väntade Stor, valde ett lite för grovt garn för tanken var att han skulle ha den när han blev lite äldre. Eftersom den lille parveln istället kom för tidigt så var koftan allt för stor, när den väl passade i storlek var det högsommar och inte aktuellt med tjock ullkofta. Till Liten stämde den inte heller så den är bara provad en gång och sedan förpassad till babylådan, därav vikmärkena som syns på bilden. Men mönstret är så pass enkelt att jag vill dela med mig av det!

Detta får bli mitt bidrag till veckans Syföreningsmöte!


Koftan stickad efter mönsret i boken


Obs!

Nedan följer beskrivningen citerad ur boken, stickor och garn är det som nämns i boken. Jag vet inte vad Baby Z är för garn och om det finns att få tag i idag. Välj garn som passar stickor nr 3, min gissning är att storleken är ca stl 62. Jag stickade min kofta i Järbo raggi och stickor 4.5 och den blev stor, är ungefär stl 74/80. Jag svarar gärna på frågor så gott jag kan, maila då sveaspunkt@live.se, det är tyvärr lätt att missa kommentarer då inlägget nu har ett par år på nacken ;)

//Sandra  20141117

Babytröja

"Vanligen stickas koftor nedifrån och upp men i detta fall stickar man plagget på tvären samt i ett stycke. Man börjar längs ena framstycket.

Material 1 hg Baby Z, Stickor nr 3

Lägg upp 56 m och sticka 6 varv rätstickning. Det 7:e varvet stickas avigt för att man skall få en slätstickad rand att fästa knapparna på. Därefter stickas åter rätstickning tills man har 20 varv sammanlagt. Sedan fortsättes stickningen enligt följande 6-varvsschema.
  1. (varv 1): Sticka 44 m
  2. Vänd och sticka tillbaka 44 m
  3. Sticka 50 m
  4. Vänd och sticka tillbaka 50 m
  5. Sticka 56 m
  6. Vänd och sticka tillbaka 56 m
Genom att sticka på detta sätt får man svängningen kring halsen och samtidigt en dekorativ mönstrrand.

Börja om från varv 1 och upprepa dessa 6 varv tills 61 varv är stickade allt som allt. Då börjar man med ärmen. Sticka från halsen räknat 23 m, lägg upp på samma sticka 33 nya m och sätt de återstående 33 m på en säkerhetsnål. Fortsätt med samma sticksätt som förut och vänd efter 44, 50 och 56 m så som schemat ovan angiver. På ärmen vänder man emellertid dessutom vid 6:e m från ärmens nederkant vart 6:e varv för att ärmen skall bli åtsittande nertill. Därigenom bildas en liten manchett - vill man ha denna bredare vänder man istället vid 10:e m nedifrån.

Sticka 82 v och maska sedan av ärmens 33 m. Tag så de 33 m på säkerhetsnålen plus de 23 m, som finns kvar på stickan, och sticka enligt 6-varvsschemat tills det innehåller 116 v. Sticka därefter andra ärmen på samma sätt som den första och slutligen det andra framstycket 61 v.

Först stickas 41 v enligt 6-varvsschemat. Därefter stickas alla 56 m i vanlig rätstickning i 12 v. 13:e v som också göres i rätstickning blir då räta m från halsen och neråt, nästa varv stickas avigt. I detta aviga varv göres fyra knapphål på följande sätt: Sticka 9 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3 m, sticka 11 m, maska av 3m, sticka 2 m. I nästa varv, som stickas med räta m, lägger man upp 3 m vid varje knapphå istället för de i det förra varvet avmaskade. Sticka därefter de 5 sista rätvarven och maska av löst. ( Den som har svårt att göra en tillräckligt smidig avmaskning kan lämpligen använda sig av en sticka nr. 4)

Man plockar upp 82 r m i kanten på halsringningen och stickar ett rätvarv. Nästa varv stickar man avigt och är då på koftans insida och stickar ihop maskorna 2 och 2 med undantag för de 10 första och 10 sista maskorna, ssom stickas utan hoptagning. Sedan stickas ytterligare 2 räta varv, varefter avmaskningen göres löst.

Om tröjan blir för trång i halsen, när barnet växer, kan halsvarven dragas upp och stickas om igen med färre intagningar.

Ärmarna sys ihop. Runt knapphålen sys knapphålssöm med kluvet garn och tröjan förses med knappar, som fästas i den därför avsedda slätstickade randen."

Modell: Aktiv hushållning, Vi syr vi stickar vi virkar, LT:s Förlag 1946

Lycka till!
//Sandra

29 kommentarer:

Fröken Foto sa...

Åh, så fint! Sticka ja... min son vill ibland sticka och jag hjälper honom igång, men sen tar det stopp. Någon gång framöver ska jag ta tag i att lära mig avsluta en stickning också ;)

ha en fin dag.

kram kram Malin

Birgitta A sa...

Hej!
Snygg,enkel kofta.
Garnet Baby Z vilken stickfastighet och stickor rekommenderas. Bra att veta ifall jag vill använda ett annat garn.
Tack!

sveas punkt. sa...

Hej Birgitta! Garnet vet jag tyvärr inget om, det var det som omnämndes i mönstret. Stickor är nr3.
När jag stickade min kofta stickade jag i Järbo raggi med stickor 4,5, men den blev som sagt lite stor men proportionerna håller! Mitt tips skulle vara att välja ett garn utifrån stickor nr 3. Om inte någon annan läsare vet mer om garnet Baby Z!?

MammaElva sa...

Så fin! Den som kunde...Hmm..ännu en av mina drömmar ;) Får be lillebrorsan min sticka en sån till mig, han är en hejare!

Ha en fin dag, goa du! kram

Queen of Kammebornia sa...

Vilken ljuvlig kofta!

Maja sa...

Å, vilken söt kofta - den där modellen är så fin! Och vilken häftig bok du har i dina gömmor - vilket kap!

Tack för att du dlear med dig av mönstret!

Hälsningar från Maja

K sa...

Så fin, har precis börjat på en i rött baby bommulsgarn. Perfekt present till mon vän som väntar sitt första barn vilken dag som helst:)

Mamma med ambitioner sa...

Jag kan inte sticka, har ingen baby att sticka till och tur är väl det. Önskar så att jag kunde få till det.
Kramis Kristina

Trixiyo sa...

vilken superfin kofta.. och tack för mönstertipset.. ska skriva ut och spara i min inspirationspärm så kommer jag säkert ta fram det framöver när jag är sugen på å sticka en fin tröja. =)

Gela sa...

Men vad härligt, och va go du är som delar med dig av mönstret!! Jag som gillar allt som är gammalt (nästan) skulle gå i spinn av en sån bok. Ha en fin syföreningskväll/Gela

Malin på pastill.nu sa...

Men åååh, den är ju helt underbar! Åhhh

Edith sa...

Detta mönster blir aldrig förgammalt. En sån tröja stickade jag till min förstfödde, han är 53 år nu.

sveas punkt. sa...

Är det sant!? Vad skoj!! Men ett så fint och enkelt mönster som det är så blir jag egentligen inte förvånad!
Tack för att du delade med dig! Sandra

Ellinor sa...

Tusen tack för att du delade med dig av mönstret :). Vet du om mönstret även finns i andra storlekar? T.ex till nyfödd?

Anonym sa...

Jag måste bara fråga: när man ska sticka 116 v. efter att ha gjort armen. Ska det vara 116 varv sedan ärmen är klar eller ska det vara 116 varv allt som allt?

Jag känner mig lite trög. ;)

Tack för att du delar med dig av mönstret!!!

Anonym sa...

Hej!

Har vänt upp och ned på min lägenhet efter mitt babykoftmönster som jag köpt i Sthlm för några år sedan... Nu väntar jag ny liten och hade tänkt sticka klart koftan jag påbörjat till min första för tre år sedan...men mönstret är helt enkelt borta!
"gammalt mönster till kofta" och kommer till din sida och där är den... samma kofta!!!
TACK! Du har räddat mitt påbörjade projekt från att för alltid förpassas till de oavslutade stickalstren!

MVH
Jenny

Johanna sa...

Hej! Vilken fin kofta du gjort! Tänkte försöka mig på att sticka en trots att jag inte är så bra på sånt här...
Behöver man fler än två stickor? Funderar på när man börjar på 6-varvsschemat; när man stickat 44 maskor så finns det ju 12m kvar på varvet, lämnar man dem orörda och stickar tillbaka på en 3e sticka? Lite otydlig fråga kanske men har svårt att förklara bättre hur jag menar...

Mvh
Johanna

sveas punkt. sa...

Hej Johanna!

Förstår din fråga precis! :) Nej inga fler stickor behövs, däremot kan det vara bra att ha en stor säkerhetsnål, ca 15 cm att sätta sidomaskorna på när du går över och stickar ärmen.
Precis som du skriver så låter man maskorna vara kvar på stickan och du stickar tillbaka med samma sticka, det är då det blir en rundning vid halsen!
Hör gärna av dig igen om du undrar över något!

// Sandra

Johanna sa...

Hej igen! Jag har stickat vidare sakta men säkert och nu dök nästa frågetecken upp: har börjat med ärmen och efter att ha lagt upp nya maskor stickade jag en vända tillbaka för att sedan (när jag stickade ut mot ärmens ytterände) vända efter 44m osv enligt 6-varvsschemat. Dock hamnar ju i så fall 6e varvet på ett "tillbakavarv" och om jag ska vända när det är 6 maskor kvar hamnar ju den avsmalningen uppe vid armhålan..

Var kan jag ha gjort fel tro?

Mvh
Johanna

sveas punkt. sa...

Hej Johanna!
Hmm, är du säker på att du inte kommit iofas med 6 varvs schemat? Det låter nästan så.
Jag skulle ha kontrollerat och alternativt repat upp till felet, alternativt hoppat över något varv och på så vis kommit ikapp 6 varvs schemat igen. För tillbakavarvet ska ju ligga i nederkant på ärmen resp. i halsringning!
Lycka till och maila igen om du behöver support så ska jag göra vad jag kan!
//Sandra

Guldstickan sa...

Hej
Tusen tack för att du delar med dig av detta mönster. Har själv haft mönstret för många år sedan men det har av någon anledning försvunnit. Nu har jag googlat i flera dagar efter det och äntligen blev det napp, återigen tusen tack!

Anonym sa...

Hej! Super fint :) Vilken storlek blir det ca efter det där mönstret? Kanske jag vågar mig på min första kofta :)

sveas punkt. sa...

Hej! Jag skulle tro att det blir stl 62 någonting... Jag stickade i järbo raggi och min kofta är snarare en 74/80 som jag tvingar liten (snart 1år) att ha varje dag innan han är för stor! En härlig kofta som jag rekommenderar även den ovane stickare ! Lycka till! //sandra

Unknown sa...

Hej! Jag har börjat sticka koftan men blir osäker. Har stickat 20 varv och fortsatte sedan med 1-6 schemat för rundningen. Ska man sticka TOTALT 61 varv (inkl de. 20 första) eller 61 varv på 1-6 schemat? Samma fråga återkommer när det står "sticka 82 varv" när man börjat på ärmen osv.

Tacksam för svar. Koftan är jättefin förresten ;-)

Hälsningar Annika

Johanna sa...

Hej! Jag är helt färsk på stickning och skulle behöva guidning. När man stickat 20 varv och sen börjar med 6varvs schemat. Så står der allt som allt 61 varv. Men jag tänkte att om man kör 6varvsschemat 7gånger blir det ju 42 varv och sen 20 på det så blir det ju 62 🤔🤔

Kan du snälla hjälpa mig med en förklarninf över hur jag ska tänka?

MVH Johanna

sveas punkt. sa...

Får be att återkomma... inlägget är ju några år nu och jag har kommit ifrån stickningen men ska leta reda på boken och se om jag kan hjälpa dig att bli lite klokare... 😏

sveas punkt. sa...

"Börja om från varv 1 och upprepa dessa 6 varv tills 61 varv är stickade allt som allt" Alltså totalt!
Mvh Sandra

Anonym sa...

Hej.
Har stickat ärmen men undrar ska det TOTALT vara 82 varv from början på arbetet?
Hläs Anne

sveas punkt. sa...

Nej, som det står så stickar du sedan 82 varv, ärmen är alltså 82 varv!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...