söndag 29 juli 2012

Lilla Stick-Lisa

En liten användbar apparat

med dubbelböjda mässingsvirkstift

och helt underbar beskrivning och Lisa i sin kartong


Denna lilla "Stick-Lisa" fick jag av min mormor som liten. Varje sommarlov spenderade jag många veckor med mormor på landet, vi sa så fast vi menade sommarstugan på en ö i Roslagen. Ofta tog vi oss en fikastund i skuggan med bullar och saft, Mormor handarbetade och berättade om sina somrar på kollo. Jag lyssnade och tjatade på att hon skulle lära mig att sticka och virka. (vilket hon också gjorde, om och om igen...)

Minns inte att jag använt Stick-Lisan så förskräckligt flitigt men visst är hon fin, i kartong och med beskrivning och allt. I beskrivningen står bland annat att läsa "Att sticka brokiga snören och tömmar med tillhjälp av en liten sinnrikt konstruerad och konstnärligt utförd apparat, är en av de mest trevliga och oförargliga sysselsättningar, som någonsin uttänkts." Bara en sådan sak!

Ha det bäst,

Sandra

10 kommentarer:

CreandoPhoto sa...

Åh, jag tycker att stick-Lisa är helt bedårande. Tål att tittas på och kanske skulle ha en hedersplats någonstans ?
Kramar

MammaElva sa...

Men gu, så fin! Tänk att ha en sån. :)

Queen of Kammebornia sa...

Underbar sticklisa - jag gjorde min egen av spikar på en trätrådrulle :)

Mamma med ambitioner sa...

Vilken härlig berättelse. Jag tillbringade också mina somrar med mormor. Vi virkade mest men berättelserna var de samma.
Visst är det härligt med barndoms minnen.
Ha en fin måndag.
Kram Kristina

Malin på pastill.nu sa...

Vilken alldeles ljuvlig beskrivning, hon är ju hur fin som helst.

schousnigel.se sa...

Hvilken hyggelig blog du har. Her bliver jeg og ser hvad du ellers finder på ;)

Fröken Foto sa...

Stick Lisa ;) Så charmig!!!
Hoppas du fått en fin start på veckan.

kram kram Malin

hennihenni sa...

Ibland är det ju helt rätt med en oförarglig sysselsättning :) Härligt med originalkartongen och beskrivningen!

Edith och Jag sa...

Så fin hon är din Stick-Lisa! Mysigt pyssel är det också att sticka eller påta med en sådan docka.
Kram Maria

crazyhaberdasher sa...

Hej! Jag älskar din Lilla Stick Lisa.
Du kanske vill se - http://spoolknitter.blogspot.com - och - Yahoo Spoolknitter - och - Flickr Spool Knitter - Jag tar hand om alla dessa, mycket lyckönskningar, Marian aka Maz i Oz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...