onsdag 16 april 2014

Surdeg på olika sätt

Min allra första surdegsgrund!


Annan typ av surdeg... Byxor som tog 4 år på sig att bli klara!

Kamouflagemjukisar till liten!


Hej hallå, jag är här! Typ här, men ganska långt borta ibland, det bara blir så... Senaste tiden har det inte blivit så mycket handarbetat, virkat, sytt eller pysslat däremot har jag plockat fram löpardojjorna och gymväskan igen och sakta men säkert börjar den gamla kroppen vakna till liv! Som en gammal surdeg som bubblar till när den matas och får komma fram i värmen... Och Surdeg är något jag har fått upp ögonen för och väckt mitt intresse, som vanligt när det gäller mig har jag så svårt att hålla mig till att vara sådär lagom, nu vill jag bli en hejjare på att baka surdegsbröd (har ju tiden att utveckla den förmågan nu när jag är föräldrarledig!), för hur svårt kan det vara?! Med tre grabbar i huset som växer så det knakar, så kan det ju aldrig skada att vara en hejjare på att producera smarrigt mellisbröd!?

Så hur går det för mig då? Jo, jag har gjort min första surdegsgrund och bakat på den, det blev ett gott bröd men kändes lite fuskigt då det i receptet även skulle vara 25 gr jäst. Igår kväll startade jag därför min andra surdegsgrund utifrån ett annat recept, men ivrig som jag var så tog jag även av min gamla och matade på den enligt det nya och bakar idag ett nytt bröd på den gamla degen men det nya receptet, snurrigt? Ja, lite, det gäller att märka upp burkarna nu så att jag har koll på vad jag gör! ;)

En annan surdeg som jag ägnade 15 minuter åt häromdagen är ett par små bebisbyxor som jag började sy åt stor för 4 år sedan... De blev aldrig fållade och resåren i midjan saknades men nu så kan lilla liten vara vårsnygg i ett par kamomjukisar!

Kolla in Husmorsskolan och Syföreningsmötet för fler medlemmars framfart!

Passar på att önska GLAD PÅSK!

2 kommentarer:

Rita sa...

Tuffa byxor! Lycka till med brödet!

Malin på pastill.nu sa...

Det låter lite som här :-D Jag är också som en stor deg i bloggandet och pysslandet just nu, men så får det vara ibland :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...