torsdag 10 januari 2013

Torsdagstema på fabriken - favorit i repris

Nu blev det lurigt, Camera+, eller...

Instafilter..?

Nytt år och nya teman, fabriken har kört igång och första torsdagstemat är favorit i repris. Under hösten var det flera spännande teman; höstplantering, DIY, vardagsrum, barnrum, glöggfest, advent, textilier - mattor och kuddar, inredningsfoto -tips, färgtema... Håll i er nu för nu blir det krystat..? Min favorit i repris kan vara DIY ( för jag kan lätt berätta för er att vill ni också torka apelsinskivor så skär du ca 5 mm tunna skivor av en apelsin och lägger på galler i 50 grader varm ugn i några timmar och låter sedan ligga luftigt och torka ytterligare några timmar) Eller kanske färgtema... ( orange, som apelsinerna är, är ju en spännande färg!) Men nej, det blir ju såklart  inredningsfoto - tips, så att jag kan gnälla på om fotoappar lite till!

Mina tips vad det gäller inredningsfoto är precis som jag skrev i mitt inlägg i höstas, Ljus, komposition och närbilder. Ofta sållar ögat bort en massa information, som sladdar, oönskade leksaker, kvarglömda dammtrasor mm, men som syns tydligt på bilden. Jag brukar därför krypa så nära som möjligt, noga se över min komposition, ta många bilder från olika vinklar och bara i dagsljus! Sedan så kommer vi till det där med att manipulera bilden, jag brukar vilja beskära bilderna till ett kvadratiskt format, dels för att det känns mer bestämt och utvalt och för att jag tycker att det är snyggt! Jag gillar även att lägga till en ram och brukar använda mig av någon form av filter för att få lite mera stuns i färgerna och ljus och skärpa. Jag har "gnällt" en del om det här på bloggen att nu vid telefon/kamera byte från Samsung till Iphone så har jag haft svårt att hitta en applikation som får till de där "perfekta" bilderna... I mitt tidigare inlägg idag visade jag bilder på ovanstående apelsinskivor, originalbilden samt några olika appar, då var jag mest nöjd med Instafilter men fick tips av fina Fröken Pyssel, Pastill, om appen Camera +. Den har såklart testats och den är bra, riktigt bra! Faktiskt så bra att det är min nya favorit!

Hoppas du har en fin torsdagkväll!
//Sandra

1 kommentar:

Maria O. sa...

Av de här två röstar jag på camera + :)Inte lätt det där med bilder men det är kul att leka och testa. Jag tycker att jag lär mig massor på det.
Kram Maria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...