tisdag 28 maj 2013

Syföreningsmöte - söt grytlapp med mönster

En av mina favotitgrytlappar, fyndad på loppis

Söt form med blomma och blader

Mönster i loppisfyndad tidning



Jag har flera gånger visat er min grytlappssamling som jag har på väggen i syrummet, en av mina favoritlappar är den ovan som jag hittat på loppis. Tänkte att jag skulle försöka mig på att virka en kopia, men innan jag hann det så hittade jag mönstret i en gammal Allerstidning också hittad på loppis! Tyvärr står inte årgången, men kanske någon som vet?

Trots att jag redan har ett litet virkprojekt pågång, som ni kommer att få se mer av i lördagens Härmapan, så tror jag att jag ska virka mig en liten grytlapp, kanske redan ikväll... Och kanske är det någon mer som vill virka en söt grytlapp med blomma på tänker jag så här kommer mönstret!


Grytlapp med blomma

Storlek 15x15 cm
Virknål nr 3 och passande garn till det (går åt ca ett nystan och lite restgarner)

Virka fm hela tiden med nedtag i främre maskbågen. Börja i ett hörn och lägg upp 2 lm.
Varv 1: 3 fm i 1:a fm
Varv 2: 1 lm för att vända, 1 fm, 3 fm i de mittersta fm
Varv 3: 1 lm för att vända, 1 fm i var fm och 3 fm i de mittersta fm.
varv 4-33: som varv 3
Tag av garnet och fäst.

Blomma:
5 fm i magisk ring
Varv 2: 2 fm vari de första 4 fm, 1 fm i sista fm, 1 sm
Varv 3: byt färg på garnet och virka bakom fm om själva m så att de första varvet ligger ligger fritt ovanpå: 1 sm i 1:a fm, *1 fm + 1 st + 3dst + 1 st + 1 fm i nästa m, 1sm i nästa m * virka *-* 5ggr. Tag av garnet.

Blad:
Lägg upp 10 lm
Varv 1: 1 fm i 3:e lm från nålen, 1 fm i nästa m, 5 st, 2 fm i sista m, 1 lm.
Varv 2: fortsätt virka över uppläggningen: 2 fm, 5 st, 2 fm, 1 sm i 2:a lm från uppläggningen. Tag av garnet.
Virka nästa blad lika men tag ej av garnet utan gör en stjälk av 21 lm, därefter 1 sm i det första bladets spets, virka därefter över de 21 lm: 1 sm, 7 fm, 7 sm. Sy fast blommor och blad!

Detta är mitt bidrag till Husmorsskolans syföreningsmöte, kika in där för att se vad alla andra medlemmar har för sig!

//Sandra

6 kommentarer:

Kerstinsdottern sa...

Jättesöt grytlapp! Tack för beskrivningen!

myrica sa...

Vilken söt grytlapp, tack för mönstret.

Borgmästaren sa...

Vilken liten goding

Annlin:s sa...

Verkligen fin grytlapp ;)
Kram
Anneli

Kottekott sa...

Min kommentar vill liksom inte fastna, men gör ett nytt försök!
Hur gör man på varv tre på själva grytlappen?

sveas punkt. sa...

Mycket relevant fråga, tack för att du gjorde mig uppmärksammad på att jag missat varv 3! Fixar det nu ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...